středa 20. února 2013

První slunečné paprsky

  • ...mi dnes zpříjemnily dvacetiminutovou přestávku na kurzu.Po dlouhém deštivém a mrazivém období zde v Irsku bez sněhu, to byl velice příznivý příslib jara.Já se na jaro moc těším.Ovce,krávy i koně jsou zde vidět po celý rok,ale na jaře vyvedou mladé,a to je krásný pohled.Nikdy před tím jsem tolik skotu a koní na živo neviděla ,jako tady za těch pár let.K večeru se ale bohužel vrátil opět chladný vítr a o jaru si budeme muset nechat ještě chvíli zdát!Irsko ale není jen krásná zem,má i stinné stránky své historie.Včera mi můj syn poslal mail se vzkazem-přečti si, v jakéže zemi to vlastně žiješ...Byl to článek o tzv.Magdaléniných prádelnách ,které zde v Irsku vznikly v roce 1922 při církvi a jedna z posledních byla uzavřena v roce 1996.V těchto prádelnách pracovaly šest dní v týdnu,52 týdnů v roce sirotci,mladé dívky z rodin,kterým byly násilím odebrány církví nebo je tam sama rodina odložila, protože tolik dětí nezvládala uživit.Na dívky dohlížely jeptišky a mnohdy je týraly nejen fyzicky, ale i psychicky.Tato děvčata ztratila svou identitu,jméno a důstojnost.Většinu to poznamenalo na celý zbytek života.Dnes ráno rozhodl senát irské vlády o odškodnění těch,které tyto útrapy přežily dodnes a vyzval je k tomu aby se přihlásily.http://xman.idnes.cz/magdaleniny-pradelny-kaznice-katolicke-cirkve-fqm-/xman-styl.aspx?c=A130218_192047_xman-styl_fro -zde je odkaz na článek ,který mne šokoval.Film s názvem Padlé ženy-jsem zde viděla a byla z něj tehdy smutná.A to skutečné trápení dívek v těchto prádelnách bylo mnohokrát horší.Omlouvám se za tento článek,ale myslím,že je dobré vědět o zemi,kde nyní žiji víc, než jen znát součastnost.Vám všem přeji dobrou noc,snad se na mne pro dnešní příspěvek nebudete zlobit.

2 komentáře:

  1. Marcelko, pro se zlobit za takový článek. Člověk by si měl stále rozšiřovat obzory. Právě jsem si dočetla článek v odkazu. Raději si ani nepředstavovat, čím vším musely ty dívky projít. Jak psali o té, která byla v prádelně od 6 let - panebože mám stejně starého syna! Raději opravdu nedomýšlet ...
    A tobě krásný den ... Věra

    OdpovědětVymazat
  2. Já si čtením nechci kazit večer, ale diskriminace byla, je a bude....snad najdu o víkendu odvahu a přečtu si, co vlastně je v uvedeném článku. Naučila jsem se však netrápit se věcmi, které byly nebo které nemohu změnit. V minulosti toho bylo tolik špatného, ale i dobrého......a dneska se na všechno díváme jinak, než tenkrát. O historii píše Vlastimil Vondruška a v magazínu Dnes měl krásný článek, možná, že něco bude mít i na svých stránkách. Mám ráda jeho knížky ze středověku a nedávno jsem zjistila, že má vlastní blog. Pokud prádelny řešily situaci v době hospodářské krize, bylo to možná prospěšné, ale článek jsem nečetla a mám jenom informace z tvého příspěvku. Budu nad tím přemýšlet......ahoj Zuzana

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš čas věnovaný mému psaní a za milá slůvka, ale i ta kritická,protože mne posouvají dál!